اما در ۲۴ تحقیقی که روی این داروی گیاهی لاغری انجام شد، مشخص شد این دارو مزیت خاص و تاثیر به سزایی بر کاهش وزن ندارد. ورزش بوچیا در اصل برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شده بود، اما درحالحاضر توسط ورزشکارانی با معلولیتهای چندگانه و شدید حرکتی همانند آتروفی عضلانی نخاعی (Spinal Muscular Atrophy (SMA)) نیز مورد استفاده قرار میگیرد. شرکتکنندگان میتوانند توپها را برحسب تواناییهایشان با دست یا پا و یا در ناتوانیهای شدید با سر و با یک وسیلهٔ کمکی (رمپ) پرتاب نمایند؛ و در پایان هر دور، داور بر اساس میزان نزدیکی توپها به جکبال به بازیکنان امتیاز میدهد؛ این ورزش نیاز به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی، و کنترل هیجانی دارد و کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص دارای فلج مغزی از طریق شرکت در این بازی و ارتباط با مردم و دوستان جدید افزایش یافته است؛ بازی بوچیا شامل سیزده توپ میباشد که ۶ عدد از آنها آبی، ۶ عدد از آنها قرمز و یک عدد دیگر سفید (جکبال) میباشد؛ هر دسته ۶ تایی در دست یک تیم قرار دارد و جکبال هم در آغاز بازی توسط قرعه به یک تیم داده میشود تا آن را در محدودهٔ مشخصی در زمین بازی پرتاب نماید سپس افراد هر تیم توپهای قرمز و آبی را به نوبت به سمت جکبال پرتاب مینمایند و امتیاز بازی نیز براساس شمارش تعداد توپهایی است که از نزدیکترین توپ تیم حریف به جکبال نزدیکتر باشد (سیاوشی و بلوریان ۱۳۹۴).

ابعاد زمین بازی در اندازههای۶×۱۲/۵ متر میباشد و تعداد توپهای مورد نیاز بازی، دو سری ۶تایی آبی و قرمز و یک توپ سفید با عنوان جک یا نشانه که مجموعاً روی هم ۱۳ عدد توپ میشوند. انفرادی: که شامل چهار دور بازی میشود و از هر تیم فقط یک نفر شرکت میکند و به هر نفر یا هر بازیکن ۶ توپ داده میشود. دو نفره: یک بازی دونفره شامل چهار دور بازی میشود و از هر تیم دو نفر شرکت میکند و به هر نفر بازیکن ۳ توپ داده میشود. تیمی: یک بازی تیمی شامل شش دور بازی میشود؛ و از هر تیم سه نفر شرکت میکند و به هر بازیکن ۲ توپ داده میشود. در ابتدا داور با پرتاب سکه جهت انتخاب توپ جک و قرمز توسط یکی از دو گروه شرکت کننده، بازی را آغاز میکند. به دنبال آن در بعضی از استانهای کشور هم معرفی و چندین بار دورههای آموزش توجیهی و بالاخره یک دوره بینالمللی تحت نظر کمیته پارالمپیک و با همت فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین کشور در سال ۱۳۸۳ برگزار و آموزشهای مربیگری، داوری و کلاس بندی پزشکی ارائه گردید؛دومین دوره مسابقات کشوری در سال ۱۳۸۴ با حضور استانهای تهران و خراسان و سرانجام سومین دوره مسابقات بوچیا که جامعیت و گستردگی بیشتری داشت در شهرستان شهریار و با حضور ۶ استان و با شرکت ۵۴ نفر ورزشکار آقا و ۲۶ نفر ورزشکار خانم برگزار گردید.

این رشتهٔ ورزشی توسط کمیتهٔ بینالمللی بوچیا (International Boccia Committee (IBC)) و زیر نظر انجمن بینالمللی تفریحات و ورزشهای فلج مغزی (Cerebral Palsy International Sports and Recreation Association (CPISRA)) اداره میگردد؛ ورزشکاران برحسب تواناییهای فیزیکی و عملکردیشان در یکی از 4 کلاس ورزشی BC1-BC4 به رقابت میپردازند؛ هدف این بازی پرتاب توپهای رنگی به نزدیکی توپ سفید (جکبال) میباشد. امتیاز دهی توسط داور، بعد از پرتاب تمامی توپها (شامل تمامی توپهای پنالتی در صورت لزوم) انجام خواهد شد. شیوه کلی بازی به این صورت است که یکی از گروهها توپ سفید را به نقطهٔ دلخواه و با شرایط مساعد خود پرتاب میکند و سپس توپ رنگی خود را هر چه نزدیکتر به سمت توپ سفید (جک) پرتاب میکند و وقتی نوبت بازیکن مقابل رسید او نیز باید سعی کند که توپ رنگی خود را خیلی نزدیکتر از توپهای بازیکن مقابل پرتاب کند و در غیر این صورت توپهای بیشتری را از دست خواهد داد و در نهایت امتیاز کمتری کسب میکند…

شیوه کلی بازی به این صورت است که یکی از گروهها توپ سفید را به نقطه دلخواه و با شرایط مساعد خود پرتاب و سپس توپ رنگی خود را هر چه نزدیک تر به سمت توپ سفید (جک) پرتاب میکند و وقتی نوبت بازیکن مقابل رسید او نیز باید سعی کند که توپ رنگی خود را خیلی نزدیک تر از توپهای بازیکن مقابل پرتاب کند و در غیر این صورت توپهای بیشتری را از دست خواهد داد و در نهایت امتیاز کمتری کسب میکند. داروهای چربی سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می شوند اما بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی دهند . برخی از قرص هایی که در داروخانه ها موجود هستند به طور ویژه به از بین رفتن چربی های شکم و پهلو کمک می کنند. پیشگیری از مبتلاشدن به برخی بیماریها مثل بیماریهای مربوط به دستگاه کلیوی، زخم بستر، تغیر شکل یا خشکی و لاغری عضلات، استخوانها و مفصلها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *